بازی‌های المپیک و افول فرهنگی غرب-راهبرد معاصر
یادداشت لیلی نقولا، تحلیلگر لبنانی؛

بازی‌های المپیک و افول فرهنگی غرب

برخی آنچه در بازی‌های المپیک پاریس رخ داد و دیگر سیاست‌هایی را که غرب می‌خواهد به جهان تحمیل کند، به برنامه لیبرالیسم چپ نسبت می‌دهند که خواستار احیای سیاست‌هایی مبتنی بر همجنس‌گرایی و مخالفت با کانون خانواده است.
لیلی نقولا؛ تحلیلگر لبنانی
تاریخ انتشار: ۰۹:۱۸ - ۱۰ مرداد ۱۴۰۳ - 2024 July 31
کد خبر: ۲۵۲۱۸۴

بازی‌های المپیک و افول فرهنگی غرب

 

به گزارش «راهبرد معاصر»؛ مراسم افتتاحیه بازی های المپیک پاریس 2024 به سختی پایان یافت و کاربران در شبکه های اجتماعی به انتقاد از توهین به دین مسیحیت پرداختند، زیرا برخی تراجنسیتی ها (در قالب یکی از تصویرسازی های المپیک) نقاشی «شام آخر» لئوناردو داوینچی را که برگرفته از عیسی مسیح و شاگردانش بود، تمسخر کردند. بسیاری شاهد بودند علاوه بر این نمایش، برخی دیگر از نمایش های المپیک ترویج دهنده همجنس گرایی یا ترغیب به تغییر جنسیت بود، حتی میان زنانی که مشعل را حمل می کردند، یکی از آنها تراجنسیتی بود که تماشاگران با فریاد، مخالفت خود را با این نمایش موهن نشان دادند.

در رقابت های المپیک برای جلوگیری از تعرض به مردان یا زنان ترنس در مسابقات ورزشی مجبور می شوند مکان های خاصی تعیین کنند


شکی نیست برخی اتفاقات المپیک پاریس، آنچه آلمانی ها در جام جهانی قطر تحمیل کردند و دیگر سیاست هایی که غرب می خواهد به جهان تحمیل کند، نشئت گرفته از تفکرات لیبرالیسم چپ است. دستور کار لیبرالیسم چپ که منتقدان زیادی دارد، ترویج همجنس گرایی و مبارزه با ارزش ها، مذاهب و کانون خانواده است. ترویج همجنس گرایی چیست و آیا واقعاً غرب وارد انحطاط فرهنگی شده است و می‌خواهد جهان را با خود همراه کند؟

 


 اصطلاح Woke چیست؟

لیبرالیسم چپ با بکارگیری اصطلاح «Woke» شروع به فراخوان برای ظلم و نابرابری قانونی و ساختاری کرده است و ریشه آن به سیاه پوستان آمریکا بازمی گردد. این لفظ برگرفته از اصطلاح انگلیسی سیاه‌پوستان آمریکایی «stay woke» به معنای بیدار بمان است. در سال 1938 میلادی، لید بلی خواننده آمریکایی آهنگی درباره 9 نوجوان سیاه پوست متهم به تجاوز جنسی در آلاباما پخش کرد. با وجود شواهدی مبنی بر بی گناهی، هشت نفر از 9 نفر به وسیله هیئت منصفه کاملاً سفیدپوست مجرم شناخته و به اعدام محکوم شدند. گرچه آنها از اعدام خلاصی یافتند، اما سال ها در زندان به سر بردند. بلی در مصاحبه ای درباره آهنگش گفت: به همه توصیه می کنم وقتی آنجا می روند (آلاباما) کمی مراقب باشند. بهتر است بیدار بمانید و چشمان خود را باز نگه دارید. 


این اصطلاح تا سال 2010 میلادی در جامعه سیاه‌پوستان باقی ماند تا اینکه به عنوان اصطلاحی عامیانه کلی در ارتباط با سیاست‌های چپ، جنبش‌های از نظر اجتماعی لیبرال، فمینیسم،  دگرباشان جنسی و مباحث فرهنگی استفاده می‌شد. بنابراین، اصطلاح Woke در ابتدا برای آگاهی فرد نسبت به ظلم های اطراف خود بود، اما کم کم به نمادی منفی تبدیل شد که خواستار نظارت بر سخنان دیگران و شیطان جلوه دادن آنهاست. برخی معتقدند، این اصطلاح اکنون به ابزاری برای سرکوب آزادی بیان و تحمیل قضاوت اخلاقی بر دیگران تبدیل شده است.


دولت‌های غربی در کم‌رنگ کردن معنای اصلی این کلمه که به معنای آگاهی بخشی نسبت به ظلم های نژادی علیه سیاه‌پوستان است، نقش داشتند و می خواستند دسته‌بندی‌های دیگری معرفی کنند که به‌عنوان «آزار و شکنجه‌های تاریخی» طبقه‌بندی ‌شوند.

کامالا هریس، نامزد ریاست‌جمهوری قبل از نامزدی‌اش فیلمی تبلیغاتی درباره پذیرش افراد تراجنسیتی در کاخ سفید منتشر کرد


گرچه بیدار ماندن، هوشیاری و آگاهی را نمی‌توان با زور تحمیل کرد، بلکه حالتی شخصی و درونی است، ولی دولت‌های غربی برای تحمیل سیاست‌های «قهری» عجله کرده‌اند، زیرا تدریس دروس‌ خلاف عرف برای کودکان در مدارس تحمیل می‌شود و کودکان تشویق به تغییر جنسیت می‌شوند. حتی گاهی این عمل ناخودآگاه و بدون رضایت والدین و اطلاع آنها تحمیل می شود و نتیجه آن اینکه در رقابت های المپیک برای جلوگیری از تعرض به مردان یا زنان ترنس در مسابقات ورزشی مجبور می شوند مکان های خاصی تعیین کنند.

 


واکنش مجامع جهانی به توهین فرهنگی فرانسه دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان آمریکا بر سر سیاست‌های « Woke» اختلاف نظر دارند در حالی که کامالا هریس، نامزد ریاست‌جمهوری قبل از نامزدی‌اش فیلمی تبلیغاتی درباره پذیرش افراد تراجنسیتی در کاخ سفید منتشر کرد.

 
کشورهای غربی که تحت تأثیر آمریکا قرار دارند، همجنس گرایی را در مدارس و بسیاری از برنامه های آموزشی مرتبط با کودکان ترویج می دهند و به دنبال تغییر مذهب هستند. کشورهای اروپایی به‌طور خاص و کشورهای غربی به‌طور کلی حاکمیت کشورها و حق انتخاب نظام‌های فرهنگی و اجتماعی را نقض می‌کنند و از مردمشان می‌خواهند سیاست‌هایی را در تضاد با ارزش‌های دینی اجرا کنند.


این سیاست‌ها به موضوع تقسیم‌بندی در غرب میان راست‌ها و چپ‌ها تبدیل شده است. راست‌ها به طور کلی خواستار ارزش‌های محافظه کارانه و احترام به بافت خانواده سنتی (زن و مرد) هستند. 

 

ارسال نظر
تحلیل های برگزیده